Blogi

Brändin suunnittelu – Luo vahva ja vakaa ensivaikutelma

26.03.2025

Yrityksen brändi ei ole vain logo tai väripaletti – se on koko se vaikutelma, jonka asiakas saa yrityksestäsi. Brändi määrittää, miltä yrityksesi näyttää, kuulostaa ja tuntuu. Se auttaa erottumaan kilpailijoista ja luomaan luottamusta asiakkaisiin. Selkeästi erottuva ja huolella suunniteltu brändi on kuin jämerä vanha puu rantakalliolla – se kestää tuulen ja myräkän ja sen pohjalle on hyvä rakentaa luotettava yritys.

Yrityksen nimi ja visuaalinen ilme

Yrityksen nimi on yksi ensimmäisistä asioista, jonka potentiaalinen asiakas kohtaa. Sen tulisi olla helposti muistettava, selkeä ja brändin mukainen. Nimen tueksi tarvitaan myös vahva visuaalinen ilme, joka koostuu logosta, värimaailmasta ja typografiasta.
🔹 Logo – Selkeä, yksinkertainen ja tunnistettava logo on brändin peruspilari. Sen tulisi toimia niin digitaalisissa kanavissa kuin painomateriaaleissa.
🔹 Värimaailma – Värit vaikuttavat asiakkaiden mielikuviin. Esimerkiksi sininen luo luottamusta, punainen symboloi energiaa ja musta tuo esiin luksusta ja eleganssia.
🔹 Typografia – Fonttivalinnat vaikuttavat yrityksen ilmeeseen. Pehmeät ja pyöreät fontit luovat ystävällistä tunnelmaa, kun taas kulmikkaat ja selkeät kirjasimet viestivät ammattimaisuutta.

Miksi brändin johdonmukaisuus on tärkeää?

Brändäyksen tavoitteena on luoda yritykselle tunnistettava ja yhtenäinen identiteetti. Jos verkkosivut, somekanavat ja painetut materiaalit näyttävät erilaisilta, yritys ei jää asiakkaiden mieleen yhtä tehokkaasti. Johdonmukaisuus tarkoittaa, että kaikki viestintä näyttää ja tuntuu yhtenäiseltä – fontit, värit ja graafiset elementit tukevat toisiaan kaikissa kanavissa.

Brändin suunnittelussa on tietenkin hyvää pitää joku tolkku – vastaan on tullut myös tapauksia jossa asiakkaalle oli suunniteltu liian kunnianhimoinen, pikselintarkka ja monitasoinen brändi, jonka kanssa työskentely oli niin vaativaa, että yritys itse ei osannut noudattaa oma brändiohjeistusta ja tarvi lähes kaikissa projekteissa mainostoimiston apua.

Brändi ei ole vain visuaalisuutta – myös viestintä ratkaisee

Visuaalinen ilme on tärkeä, mutta myös yrityksen ääni ja tapa kommunikoida vaikuttavat brändiin. Mieti, haluatko yrityksesi kuulostavan rennolta ja helposti lähestyttävältä vai viralliselta ja asiantuntevalta. Yrityksen Tone of Voice eli äänensävy tulisi määritellä selkeästi ja sitä tulisi noudattaa verkkosivuilla, someviestinnässä ja asiakaspalvelussa.
🔹 Slogan – Slogan on myös osa yrityksen brändiä, identiteettiä ja viestintää. Se on tapa erottua kilpailijoista ja nokkela slogan kertoo heti mistä on kyse ja mitä ajatusmaailmaa haluat yrityksesi viestittävän.

Miten Nettimajakka voi auttaa?

LUOTSI-palvelumme auttaa yrityksiä luomaan vahvoja brändejä. Tarjoamme:
🔹 Logon ja visuaalisen ilmeen suunnittelua.
🔹 Graafisen suunnittelun palveluita (käyntikortit, esitteet, some-materiaalit, asiakirjapohjat).
🔹 Brändiohjeistuksia, jotta ilme pysyy yhtenäisenä kaikissa kanavissa.

Kun yrityksen brändi on huolella suunniteltu ja johdonmukainen, se erottuu ja jää mieleen.

#tägit

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko palveluistamme? Täytä haluamasi tiedot, niin olemme sinuun yhteydessä.

Toivon yhteydenottoa

Lisää luettavaa