Mielenrauhaa sopuhintaan
Moni nettisivukaupoilla oleva miettii, mikä tuo nettisivujen kylkeen tarjottu päivitys-, ylläpito- tai huoltosopimus onkaan. Onko se tarpeellinen?
”Nettisivuthan ovat nyt hienot ja kaikki toimii just niin kuin toivoinkin.” miettii yrittäjä.
Kyllä, kyllä. Mutta nykyaikana tekniikka kehittyy valtavalla nopeudella; nettisivuja, sivustoilla käytettäviä moduuleja, lisäosia ja teemoja parannellaan koko ajan. Niihin lisätään uusia toiminnallisuuksia parantamaan tuotetta entisestään – jostain saattaa myös löytyä haavoittuvuus, joka halutaan tietenkin paikata mahdollisimman pian. Jos näiden päivitykset jätetään hoitamatta, ei mene kauaa kun bottiarmeija on kotisivuja kolkuttelemassa ja etsivät parasta reittiä sisään. Tämä saattaa sitten kotisivuilla ilmetä sisältöjen yht’ äkkisenä muuttumisena, kummallisina kommentteina blogipostauksissa tai kulissien takana hiipparoiden, niin että ulospäin nettisivut näyttävät toimivan normaalisti.
Vastaan on tullut myös tapauksia, jossa nettisivun sisällöt ovat muuttuneet törkeäksi ja sivuston omistajaa on sitten rahallisesti kiristetty – ja lupailtu vuolaasti että pienen maksun jälkeen sisällöt palautetaan takaisin. Näinhän ei koskaan kuitenkaan tule tapahtumaan. Ja mainehaittahan tässä on suuri ja paineet yrittäjällä kovat, kun bisnessivusto onkin muuttunut aikuisviihteen puolelle. Kun sivusto on säännöllisen ylläpidon piirissä, riskit tähän tietenkin minimoidaan ja ongelmatilanteissa voidaan heti reagoida tilanteeseen – eikä jäädä tuuliajolle.
Keissiesimerkkinä tilanne, jossa sivustolla on käytössä jokin moduuli ja sen kehitystyö on jostain syystä loppunut. Tällöin verkkosivun ylläpitäjä huomaa että moduulin elinkaari on loppunut ja on aika siirtyä seuraavaan ratkaisuun. Usein näihin löytyy suoraan jokin vastaava/korvaava moduuli, joka osaa täyttää tarpeen. Jos ei, silloin keskustellaan yhdessä nettisivun omistajan kanssa stepeistä: muutetaanko jotain toimintoa kotisivuilla vai lähdetäänkö vaikkapa rakentamaan omaa moduulia.
Ehkä yleisin esimerkki milloin ylläpidon kanssa asioidaan, on sisältöjen päivityksessä käynyt kömmähdys: sivuston haltija on pyytänyt laajat käyttöoikeudet omaan nettisivuunsa ja intoa puhkuen poistanut suuren määrän sisältöä vahingossa, eikä osaa itse peruuttaa tapahtunutta. Silloin ylläpidosta saa yleensä pikaista apua ja varmuuskopioista saadaan palautettua menetetyt sisällöt. Nettisivun omistajan tehtäväksi jää tietenkin valita se itselleen parhaiten sopiva palvelu – tarjolla on varmasti monenlaista tikettijärjestelmää vaihtuvilla reagointiajoilla. Itse suosin suoraa puhelua asiasta ymmärtävälle henkilölle, jolloin pallo saadaan rullaamaan heti ja saa varmuuden että homma on nyt hoidossa.
Jos sivuston omistaja haluaa itse päivittää sisältöjä, se on ilman muuta hyvä juttu ja silloin nettisivun tekijä vain luo hänelle omat käyttäjätunnukset, sopivilla käyttöoikeuksilla! Jos yrittäjälle kaupitellaan jonkin julkaisujärjestelmän päälle rakennettua sivustoa (WordPress, Drupal, Joomla tai jokin muu), eikä päivitys-, ylläpito- tai huoltosopimusta tarjota, silloin olisi hyvä olla hereillä. Silloin sivustolta puuttuu ns. turvaverkko ja todennäköisesti luistellaan heikoilla jäillä.
Toimiva ylläpitosoppari hyvän yhteistyökumppanin kanssa tuo yrittäjälle mielenrauhaa – hän voi keskittyä omaan bisnekseen ja nettisivun ylläpitäjä pitää huolen, että nettisivut toimii. Jos kokee olevansa taitava nettisivujen kanssa ja hallitsee myös palvelinpuolelta varmuuskopioiden palautukset ja tietokantojen kanssa pelaamisen, niin silloinhan voi hoitaa oman sivuston ylläpidon itsenäisesti ja tarvetta erilliselle sopimukselle ei ole.
Nettimajakan Valo
Meillä Nettimajakalla sivustoprojektiin liitetään aina mukaan tarjoamamme Valo – Tuki & turva verkkopalvelu, millä myös taataan, että asiakkaan uusi nettisivu pysyy toimintakuntoisena, sitä huolletaan ja päivitellään tasaisin väliajoin, eikä ongelmia synny. Sivustot toimivat meidän kotimaisilla WordPress-sivustoille suunnitelluilla palvelimilla, jolloin mahdollisissa ongelmatilanteissa voidaan reagoida nopeasti meidän oman aikataulun mukaan, eikä meidän työt ja huoltotoimenpiteet seisahdu jonkun toisen kiireiden tai huonon tavoitettavuuden johdosta.
Meillä on nettisivuilla lista puhelinnumeroita ja sähköposteja mistä saa helposti ihka oikean ihmisen kiinni ja pääsee helposti juttelemaan kaikista nettisivuihin ja markkinointiin liittyvistä asioista. Joskus meillä riittää aikaa rupatella ihan niitä-näitäkin.