Nettisivut ovat aika olennainen osa monen yrittäjän arkea ja niillä on iso rooli yrittäjän liiketoimintajatkumossa. Toki myös yrittäjän tarjoama palvelun laatu ja kädenjälki vaikuttavat millaista kuhinaa puskaradiossa on, mutta iso osa asiakasvirrasta tulee ihan Googlen ja nettisivujen kautta. Silloin on asiat mallillaan kun nettinäkyvyys on tikissä; nettisivut vetää kävijöitä, erottuvat massasta – ja yleensäkin löytyvät hakutuloksista ilman suurempia markkinoinnin ponnisteluja.
Hyvät nettisivut ovatkin sellainen yritystoiminnan selkäranka, missä ei kannata lähteä ”takki auki” kaupoille, vaan asiaa kannattaa hetki tuumata. Tarjonnan paletista löytyy jos jonkinlaista viritystä ja asiaan tarkemmin perehtymätön yrittäjä saattaa tässä kohtaa vetää kunnon mahaplätsin, kun jää halvan hinnan ja ”eka sija Googlessa!” lupausten pauloihin.
No mutta, millaiset nettisivut sitten kannattaa hankkia? Kurkataanpas alta tärkeimpiä pointteja.
Millaiset ovat hyvät nettisivut?
Nettisivun ominaisuudet
Hyvä nettisivuhan palvelee asiakasta ja yrittäjää vuorokauden jokaisena hetkenä, vähän niin kuin pylväsmainosten myyjätkin hehkuttaa. Tosin, nettisivujen näkyvyys ei ole riippuvainen säästä tai vuorokauden ajasta.
Nettisivu pomppaa heti mukaan Google-hakutulosten kärkikahinoihin ja sisältää laadukasta sisältöä, mikä varmistaa että myös sivuille päätynyt asiakas saa sieltä etsimänsä infon. Hyvä nettisivu lisää kävijämäärää nettisivuilla ja toivottavasti myös ovi kivijalassa alkaa viuhumaan tiuhempaan.
Nettisivu toimii saumattomasti eri laitteilla, latautuu räväkästi ja sitä on mukava ja selkeä käyttää. Kaikilla on varmasti mielessä ne suuren vision huumassa tehdyt nettisivut, jotka eivät sisällä mitään totuttuja lainalaisuuksia; valikko on jonkun hienon efektin takana piilossa, tekstin ja taustan kontrasti on sen verran heikko että jopa tavallisella näkökyvyllä on vaikea erottaa sisällöistä mitään. Sivuston käyttö vaatii ponnisteluja ja ongelmanratkontakykyä, mihin monella ei juuri sillä hetkellä ole kärsivällisyyttä tai jaksamista.
Hyvä nettisivu on lähtökohtaisesti suunniteltu asiakkaan tarpeeseen eikä ”bulkkia” (ts. valmis pohja, johon keksitään tekstit ja kuvat aina samoihin paikkoihin, vain koska nettisivulla käytössä olevassa teemassa sattui olemaan paikat juuri siinä). Sivuston omistajallakin on yleensä oma visio nettisivuista ja jos suunnittelutoimisto arkailee asian kanssa, on visio jotain todella ainutlaatuista tai sitten bulkkipohja ei vaan taivu tähän pyyntöön helposti ja vaatisi nettisivun tekijältä ylimääräisiä ponnisteluja.
Ja tietenkin – hyvän nettisivun ilme rakennetaan asiakkaan graafista ilmettä, logoa tai muuta jo olemassa olevaa materiaalia myötäillen niin että kokonaisuus on näyttävä ja looginen. Jos ilme on joka formaatissa ja mediassa erilainen, on vaikea rakentaa omaa brändiä ja tunnettuutta kun ei ole toistoa millä jäätäisiin mieliin.
Turvallisuus
Hyvä nettisivu on turvallinen niin käyttäjälleen kuin omistajalleenkin. Sivuston liikenne on salattu oikein, käytössä olevat lomakkeet toimittavat tiedot oikeaan osoitteeseen eivätkä turhaa kysele arkaluontoisia tietoja. Näitä varten on olemassa Turvaposti.
Jos kotisivun lomakkeet jättävät lähetetyistä posteista kopion nettisivun hallintaan, on nettisivun ylläpitäjällä toivottavasti jotain käryä GDPR:stä ja muutenkin sivuston tietoturva kunnossa, jotta lomakkeiden sisällöt eivät lipsu väärän henkilön käsiin. Monesti myös nettisivuston toteuttajalla on pääsy lomakkeiden lähettämiin tietoihin ja verkkokauppatilausten sisältöihin. Sivuston omistajalla tulee olla iso luotto yritykseen, joka hoitaa nettisivun ”konepellin alla” tapahtuvan työn.
Jos käytössä on johonkin julkaisujärjestelmään rakennettu sivusto, tulisi silloin myös teemat, sivuston moduulit ja itse julkaisujärjestelmä (Drupal, WordPress, Joomla jne.) olla ajan tasalla ja paikattuna haavoittuvuuksilta. Jos nettisivun päivitykset on laiminlyöty ja siihen ei ole koskettu julkaisun jälkeen, on vain ajan kysymys koska sivustolle pääsee ulkopuolinen taho tekemään omia muutoksiaan. Jos yritys myy sinulle nettisivun, eikä tarjoa kylkeen mitään ylläpito- tai jälkihuoltosopimusta, pitäisi jonkun hälytyskellon soida. Poikkeuksena tietenkin staattiset HTML-sivustot, joihin ei päde samat riskitekijät kuin julkaisujärjestelmiin.
Nettisivuston turvallisuutta voisi myös kasvattaa erilaisilla turvallisuusmoduuleilla (palomuurit) tai peruskikoilla, esim. vaihtamalla WordPressin /wp-admin tai Drupalin /user päätteisen kirjautumistunnuksen joksikin muuksi. Näin karsitaan iso osa bottiarmeijan koputtelusta jo alkumetreillä.
Jos sivustolla on mediaa ja tiedostoja mitä halutaan suojella julkiselta selailulta, tulisi myös sivuston kansiorakenne olla suojattu. Myös sivustoa pyörittävällä palvelimella on iso vaikutus kaikkeen sivuston toimintaan, mutta se on jo ehkä oman artikkelin arvoinen juttu.
Tiivistettynä: hyvällä nettisivuilla on paljon myös sellaisiakin ominaisuuksia, mitä ei ulospäin näy. Nettisivun ostajan tehtäväksi jää varmistaa, että ”Onhan nämä seikat varmasti kunnossa?”
Hinnoittelu
Hyvän nettisivuston hinta on suoraan suhteessa työmäärään – jos työtä on paljon, hinta on yleensä myös korkeampi. Jos sivusto on yksinkertainen ja nopea toteuttaa, silloin myös työtunteja kertyy vähemmän ja näin ollen laskutettavaakin. Ihan simppeliä eikös ja kuulostaa reilulta bisnekseltä?
Kaikki tietää että hyvää ei tehdä nopeasti tai halvalla. Jos halpa on liitettynä isoon listaan lupauksia, jostain oikaistaan ja takana on yleensä joku koukku. Vastaan ei ole vielä tullut yrittäjää, joka omaksi ilokseen tekee 20h työtä ja laskuttaa tästä vain murto-osan.
Tästä voitaisiinkin vetää iso aasinsilta aiheeseen nettisivun omistajuusoikeus.
Omistajuusoikeus
Tätä kirjoittaessa mietin onko soveliasta nostaa tätä kissaa pöydälle, mutta pitkään alalla toimineena nettisivun tekijänä tämä on aina ollut se seikka mikä itseä on häirinnyt, joten why not? Jos tästä jollain menee nyt porot nokkaan, niin ehkä se on vain merkki siitä, että he myös itse tiedostavat oman liiketoimintatapansa.
Aloitetaanpas purkamaan pakettia tästä…
Meillä tehty nettisivu on sinun oma sivusto ja suunniteltu ja toteutettu vain sinua ja yritystäsi varten.
Yrityksen kasvun myötä myös liiketoiminta rönsyilee, elää ja mukaan tulee uusia tuotteita tai palveluita, mitkä olisi sitten myös hyvä löytyä omilta nettisivuilta. Suurin osa meidän nettisivuista päivitellään uusilla sisällöillä asiakkaan niin aina toivoessa – Nettimajakka tekee päivitystyön. Me tarjoamme myös asiakkaalle käyttökoulutuksen oman nettisivun sisältöjen päivitykseen hänen niin toivoessaan, jolloin hän pääsee muokkailemaan sisältöjään itse kun sille aikaa ja tarvetta on.
Hallintatunnus on rajattu asiakkaiden toiveiden mukaan, yleensä toive on ”Niin, että pääsen muokkailemaan olemassa olevia tekstejä ja lisäilemään kuvia – mutta rajattu kuitenkin niin etten pääse räjäyttämään koko sivustoa.” Eli jollain tapaa siis kuitenkin rajatut käyttöoikeudet omaan sivustoon. Jos asiakas haluaa täydet ylläpito-oikeudet omaan sivustoonsa, me annamme ne ilman muuta. Ja ainahan sivuista löytyy varmuuskopiot ja jos tapahtuu iso ”HUPS! Mitäs nyt kävi?” saadaan sivustot palautettua.
Mutta – sivuston tilaaja omistaa sivut. Jos asiakas ei jostain syystä olisi tyytyväinen meiltä saamaansa palveluun, saa hän mukaansa oman nettisivuston ja voi etsiä tälle uuden majapaikan ja kehittäjän, joka jatkaa työskentelyä hänen kanssaan. Tämä on yksi WordPressin parhaita puolia: tekijöitä, osaajia ja ammattilaisia löytyy aina – niin hyvässäkin kuin pahassa. Meidän tehtävä on pitää oma asiakas tyytyväisenä, niin että hän jatkaa meidän parissa. Jos meidän asiakas kulkee vain hinta edellä, hän on niin oikeutettu tekemään, eikä me siitä pahastuta.
Ja kun aikaisemmin jo mietittiin nettisivujen hinnoittelua, kannattaa aamukahvit olla juotuna ennen kuin tekee päätöksen mihin oman nettinäkyvyytensä rakentaa – edukkailla nettialustoilla koukku on yleensä mitätön aloitusmaksu, isompi kk-kulu – ja yks kaks olet naimisissa tämän tekijän kanssa loppuun asti; sivusto ei ole sinun, vuokraat vain tietynlaista sivustoa heidän alustallaan. Sivustomuutokset voidaan toteuttaa vain heidän toimestaan, heidän määräämäänsä hintaan (mikä on joissakin tapauksissa ollut naurettavan kallista).
Esimerkkinä asiakas, joka pyysi että voitaisiinko päivittää hänen nettisivuilleen uudenlainen fontti? Sivuston suunnitelija laskuttaa tästä alk. 1 500 EUR. Meillä tehtyyn nettisivuun se on max 1-2h työ.
Ilmoitin asiakkaalle että valitettavasti emme pysty häntä tässä auttamaan, kun sivusto on toisen yrityksen omassa järjestelmässä ja meillä ei ole sinne hallintaoikeuksia. Yleensä vain yrityksen omat työntekijät pystyvät heidän sivujaan muokkaamaan. Mutta – tuo nykyinen sivusto on niin simppeli että saan samanlaisen, samoilla sisällöillä, kevyellä freesauksella ja just sillä toivomallasi fontilla tehtyä varmasti tuon hinnan alle. Samalla myös alunperin ilmaisen nettisivun jatkuvasti juokseva kuukausikulu saatiin kutistettua kolminumeroisesta luvusta muutamaan kymppiin.
Lopputekstit
Kuten huomaa, aihe on todella laaja ja sivusin tässäkin tekstissä vain päällisin pinnoin tärkeitä seikkoja. Tekstin päällimmäisenä tarkoituksena lienee herätellä nettisivun ostajaa pohtimaan oman digitoimiston valintaa tarkoin, sekä valmistaa heidät kysymään ainakin muutaman kriittisen kysymyksen ennen sopimuksen allekirjoittamista. Ethän kulje laput silmillä ja tartu siihen mikä näyttää alkuun halvalta ja hyvältä diililtä – ei se usein ole.